Continue dialoog

De moderne gesprekscyclus is steeds vaker gebaseerd op een format dat door HR professionals meestal aangeduid wordt met ‘continue dialoog’. Leidinggevenden voeren periodiek een ‘goed gesprek’ met iedere medewerker. Deze gesprekken worden dan ‘ontwikkelgesprek’, ‘jaargesprek‘ of ‘voortgangsgesprek’ genoemd.

Tijdens deze (relatief informele) gesprekken kan een breed scala aan onderwerpen aan de orde komen – al naar gelang de behoefte van de medewerker en de leidinggevende.

Continue dialoog versus planmatige aanpak

Het belangrijkste verschil met de 'planmatige aanpak' of 'klassieke' gesprekscyclus - met bijvoorbeeld een doelstellingengesprek en een beoordelingsgesprek - is dat het doorlopende proces van gesprekken in een continue dialoog geen begin en geen einde heeft. Ieder losstaand gesprek wordt telkens weer opgevolgd door een gesprek op basis van hetzelfde format dat op het vorige gesprek voortborduurt. Dit gespreksmodel wint aan populariteit momenteel vanwege de eenvoud en de flexibele inzetbaarheid.

Opzet continue dialoog

De opzet van de continue dialoog is anders dan het ‘functioneringsgesprek’ dat je wellicht nog kent uit het verleden. Dit gesprek vond vaak plaats op een vast moment in het jaar voor iedereen. Het format van zo’n gesprek was lang, met veel verplichte (en soms overbodige) onderwerpen.

De ontwikkelgesprekken, inspiratiegesprekken of voortgangsgesprekken uit de continue dialoog zijn losser georganiseerd. Ze worden vaak verdeeld over een jaar ingepland met verschillende medewerkers, zodat een leidinggevende ook niet met iedereen gelijktijdig het gesprek hoeft te voeren, maar op een moment dat logisch lijkt voor alle partijen. Gebruikelijk is om minstens één keer per jaar met iedereen een dergelijk gesprek te voeren, of zo veel vaker als wenselijk is. Dit legt veel minder een beslag op de toch al drukke agenda's. Het aantal onderwerpen dat aan de orde komt is beperkt tot wat er echt toe doet. De agenda wordt grotendeels per keer bepaald door de deelnemers. Het initiatief voor het gesprek ligt bij de leidinggevende én bij de medewerker.

Medewerker centraal

Deze opzet kwam aanvankelijk vooral voor in productie-achtige omgevingen, maar ‘waait’ nu ook over naar andersoortige organisaties en instellingen. Het goede gesprek met oprechte belangstelling staat centraal en dus niet de verplichte invul oefening van onderwerpen die te maken hebben met de arbeidsrelatie. Medewerkers die meer ondersteuning nodig hebben komen vaker aan bod.

Hoe minder ‘format’ je biedt als organisatie, hoe minder houvast uiteraard voor een leidinggevende om een goed gesprek vorm te geven. Dat vraagt dus ook om meer gesprekstechniek van leidinggevenden. Neem contact met ons op als je benieuwd bent naar de mogelijkheden voor het inzetten van een 'continue dialoog' binnen je eigen organisatie. We helpen je graag op weg!

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Laat het ons horen! We adviseren je graag persoonlijk via 075 - 670 2715.

Ontdek onze HRM-software

Binnen een half uur ontdekken dat de Digitale Gesprekscyclus ook geschikt is voor jouw organisatie? Vraag een online demonstratie aan! Op zoek naar flitsend promotie materiaal om je chef te overtuigen? Download dan de brochure.

Bekijk online demo Download brochure