Lees de publicaties uit ons blog
In ons blog schrijven we op regelmatige basis over zaken die ons bezig houden. Soms gaan ze over ons bedrijf, maar vaker nog over ontwikkelingen die spelen binnen het vakgebied human resources. Heel af en toe maken we een exotisch uitstapje. Hieronder vind je de publicaties van de afgelopen jaren.
Wat komt er allemaal kijken bij de beoordelingscyclus?
BeoordelenBeoordelingsgesprekDoelstellingenFunctionerenFunctioneringsgesprekGesprekscyclus
De jaarlijkse beoordelingscyclus is niet altijd even gemakkelijk voor medewerkers en ook leidinggevenden. HR manager Ellen Walthuis heeft er veel ervaring mee en behandelde een aantal belangrijke aandachtspunten over de cyclus op de site XpertHR Actueel.
Lees het artikelGeen beoordeling voor kwart medewerkers op kantoor
BeoordelenBeoordelingsgesprekFunctionerenFunctioneringsgesprek
Je zou denken dat er bijna geen organisaties meer zijn die niet werken met beoordelings- en functioneringsgesprekken. Toch ontvangt 28 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers nog geen beoordeling over hun functioneren.
Lees het artikelGeef medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid in de gesprekscyclus
BeoordelenBeoordelingsgesprekGesprekscyclus
Het beoordelingsgesprek draagt bij aan een goede employee experience als het zich richt op iemands talenten. Het ophalen van feedback door medewerker en leidinggevende kan hierbij een belangrijke rol spelen. Dit stelt Jacco van den Berg, auteur van het boek Het Nieuwe Beoordelen.
Lees het artikelDigitaal beoordelen – beter voor het milieu!
BeoordelenEindbeoordelingFunctioneringsgesprekGespreksdossierHR
Het papierverbruik van bedrijven nam de afgelopen drie jaar sterk af. Het lijkt er daarmee op dat het digitale werken nu echt doorbreekt. Aanzienlijke besparingen op printkosten zijn mogelijk, zo blijkt uit het nationale printer-onderzoek van OKI Systems onder meer dan 300 mkb-bedrijven.
Lees het artikelMaak pensioen standaard onderdeel van het beoordelingsgesprek
BeoordelenBeoordelingscyclusBeoordelingsgesprekPensioen
Werkgevers houden te weinig rekening met de zorgplichtrisico’s bij de communicatie met werknemers over hun pensioen. Dit schrijft Fleur Rieter, directeur pensioenen bij a.s.r. Ze is er voorstander om het pensioen een vast onderdeel uit te laten maken van het beoordelingsgesprek. Dit vergroot het pensioenbewustzijn en daarmee voldoen werkgevers aan hun zorgplicht.
Lees het artikelZeven tips om medewerkers te motiveren
BeoordelenDoelstellingenFunctionerenLeidinggevende
Een goede werksfeer heeft veel invloed op de prestaties in een organisatie. Gemotiveerde medewerkers presteren vaak goed. Het is dus belangrijk om deze mensen aan boord te houden. Managers spelen hierin een hele belangrijke rol. We geven je daarom zeven tips om je medewerkers gemotiveerd te houden.
Lees het artikelHet binden, boeien en beoordelen van generatie Y
BeoordelenGeneratie YOntwikkeling
Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn voor generatie Y, dan moet je met meer komen dan af en toe een workshop of cursus. Voor het binden van deze tussen 1980 en 2001 geboren ‘millennials’ is het belangrijk dat je gericht en actief bijdraagt aan hun ontwikkeling. Dit stelt Profile Dynamics in haar whitepaper ‘Zo bindt en boeit u generatie Y’.
Lees het artikelBeoordelingsgesprek wordt hallelujagesprek
BeoordelenBeoordelingsgesprekEindbeoordeling
De overgrote meerderheid van de Human Resourcemanagers twijfelt aan het nut van beoordelingsgesprekken, aldus de Volkskrant op 29 september 2015. Er wordt gepleit voor het afschaffen van het jaarlijkse gesprek, aangezien een indrukwekkend aantal Amerikaanse bedrijven dat ook al heeft gedaan. Ik maak er persoonlijk een slechte uitvoering door de leidinggevenden uit op, inclusief het ontbreken van een moderne omgeving voor de vastlegging.
Lees het artikelHoe objectief beoordeel jij je medewerkers?
BeoordelenLeidinggevendeObjectief
Om maar eens met de deur in huis te vallen: hoe objectief zijn de beoordelingen die je aan je medewerkers geeft? Zo tegen het einde van het jaar maken veel organisaties zich op voor de jaarlijkse beoordelingsronde, maar hoe eerlijk verloopt dat proces eigenlijk? Leer de horn- en halo-effecten herkennen. Dat helpt bij de onderbouwing van je oordeel.
Lees het artikelHet functioneringsgesprek is dood
BeoordelenFunctionerenFunctioneringsgesprek
Je staat er misschien niet elke dag bij stil als medewerker of leidinggevende, maar er is een tijd geweest dat er helemaal geen functioneringsgesprekken werden gevoerd met medewerkers. Pas eind jaren zeventig van de vorige eeuw werd deze dialoog over het functioneren van de medewerker gemeengoed. Volgens mij is de tijd nu gekomen om afscheid te nemen van dat woord.
Lees het artikel