Zeven tips om medewerkers te motiveren

Daniel Hoopman 23 december 2016 1095

Een goede werksfeer heeft veel invloed op de prestaties in een organisatie. Gemotiveerde medewerkers presteren vaak goed. Het is dus belangrijk om deze mensen aan boord te houden. We geven je daarom zeven tips om je medewerkers gemotiveerd te houden.

Zeven tips ter motivatie van medewerkers


Onderzoek toont aan dat veel medewerkers gedemotiveerd zijn. Adviesbureau Gallup stelt dat 70 procent van de werknemers niet betrokken is bij hun werk. Managers spelen een belangrijke rol bij het gemotiveerd houden van hun medewerkers.

Meerwaarde gemotiveerd personeel

De meerwaarde van gemotiveerd personeel is overduidelijk. Zo laat onderzoek van de Universiteit van Californië zien dat gemotiveerde medewerkers productiever zijn, meer verkopen en drie keer zo creatief zijn als werknemers die twijfelen over hun werk. Verder geven gemotiveerde medewerkers meestal minder snel op, bleek uit een studie van Corporate Leadership Council onder 50.000 ondervraagden.

Bij motivatie van werknemers is de rol van de manager cruciaal. Onderzoek van Gallup toonde aan dat de manager op 70 procent van de gemotiveerde medewerkers invloed heeft. Werknemers verlaten niet hun baan, maar hun baas, zo blijkt maar weer eens.

Wil een manager zijn medewerkers motiveren dan moet hij volgens dr. Travis Bradberry in ieder geval de volgende zeven zaken doen:

Icon
1. Goed personeel aannemen

Medewerkers werken het liefst samen met mensen die een gelijke werkinstelling hebben als zij zelf. Trekt een werkgever mensen aan die wat dit betreft niet bij de rest van het personeel passen dan verhoogt dat de kans op een slechte werksfeer. Nog meer gevolgen heeft het om iemand die slecht ligt in een team een hogere functie aan te bieden. De andere medewerkers zullen dan eerder op zoek gaan naar een nieuwe baan. Een gelijke werkinstelling komt in alle kleuren en maten

Icon
2. Waardering geven

Een schouderklopje of een compliment geven, heeft meer gevolgen voor iemands motivatie dan vaak gedacht. Iedere medewerker stelt bevestiging op prijs als deze zijn of haar doelen behaalt. Een manager met individuele aandacht voor behaalde prestaties laat zijn medewerkers zien dat ze ertoe doen. Om te weten waarmee je medewerkers kunt complimenteren, moet je je team goed kennen.

Icon
3. Onnodige regels schrappen

Ruim de helft van de werknemers wisselt uiteindelijk van baan vanwege de relatie met hun leidinggevende(n). Een slimme manager streeft daarom een goede balans na tussen een baas zijn en een vriend. Hij viert successen met zijn medewerkers. Bij problemen toont hij medeleven en hij zoekt uitdagingen samen met zijn medewerkers op. Ontbreekt een dergelijke persoonlijke band dan is het een stuk moeizamer om dagelijks samen te werken.

Icon
4. Belangstelling tonen

Regels zijn nodig in bedrijven, maar het kunnen er beter niet teveel zijn. Overbodige en te gedetailleerde regels voor bijvoorbeeld tijdregistratie of declaraties kunnen leiden tot veel chagrijn bij medewerkers. Als zij de indruk krijgen dat hun werkgever weinig vertrouwen in ze heeft en ze bovendien veel tijd kwijt zijn aan de bedrijfsbureaucratie dan werkt dat erg demotiverend.

Icon
5. Beloftes waarmaken

Bij beloftes is er altijd een flinterdunne lijn tussen het gelukkig maken en teleurstellen van medewerkers. Weet je je beloftes te houden, dan ben je als manager betrouwbaar en loyaal voor je medewerkers. Kom je terug op je beloftes omdat je ze niet waar kan maken, dan zien je collega’s je al snel als respectloos en ongeïnteresseerd. Houdt de baas zich niet aan zijn beloftes dan hoeven zij dat al helemaal niet te doen.

Icon
6. Slechtere collega's helpen

Een veelgebruikte uitspraak in de muziekwereld is dat een band zo goed is als de slechtste muzikant. Hoe goed de prestaties binnen je bedrijf gemiddeld ook zijn, iedereen let vooral op de slechtste werknemer. Grijp je als manager niet in bij slechte prestaties, dan demotiveert dat je hoogvliegers uiteindelijk.

Icon
7. Goede prestaties erkennen

Iedereen gelijk behandelen, betekent geen erkenning voor mensen die extra hard werken en meer omzet draaien of kwaliteit leveren. Zij zullen zich niet gewaardeerd voelen en daardoor minder gaan doen. Als ze meer hun best doen, dan is extra erkenning juist motiverend voor medewerkers.

De hulp van De Digitale Gesprekscyclus

Afsluitend wil ik nog een extra tip geven voor organisaties die al werken met De Digitale Gesprekscyclus of dat overwegen te gaan doen. De basis van onze applicatie is het dat de gesprekken die je voert en de afspraken die je maakt met je medewerkers vastlegt en je aan deze gesprekken en afspraken helpt herinneren. In al zijn simpelheid los je daarmee in één keer de meeste van de bovenstaande tips op om medewerkers gemotiveerd te houden. Daarnaast helpt het je ook om duidelijk te krijgen wie er eigenlijk goed of ondermaats presteren op basis van de verwachtingen en doelstellingen. Met die kennis kun je dan ook de overige bovenstaande tips om mensen gemotiveerd te houden aanpakken. Kortom, met De Digitale Gesprekscyclus heb je een krachtig instrument in handen om mensen te motiveren.

Bron: Management Team

Vraag een demonstratie aan

Binnen een half uur ontdekken dat de Digitale Gesprekscyclus ook geschikt is voor jouw organisatie? Vraag een persoonlijke demonstratie aan! We presenteren de mogelijkheden van de software vrijblijvend via internet of bij jou op locatie. Op zoek naar flitsend promotie materiaal om je chef te overtuigen? Download dan de brochure.

Gratis demo aanvragen Download brochure