Bedrijven zouden meer met humor moeten doen
Het valt Marleen Bekker op dat er weinig aandacht op de werkvloer is voor lachen en humor. Dat terwijl lachten gezond is en humor verbindt en relativeert. Bekker helpt ondernemers bij het zorgen voor meer humor in hun bedrijf. Dat is zeker in crisistijden belangrijk. “Er is geen humoropleiding voor beleggers, omdat die mensen het nut van humor niet inzien. Dat is een onderschatting”, stelt de Amersfoortse congrescabaretier en podiumcoach.
In 2018 publiceerde het vakblad Medisch Contact al over artsenhumor als manier om zwaar ziekenhuiswerk op te vangen. Daarnaast staan er talloze tips over humor op de werkvloer op managementsites. Ook de wetenschap concludeert inmiddels dat samen lachen met collega’s leidt tot ontspanning, creativiteit en samenwerking en dat het de productiviteit bevordert. Humor spreekt echter lang niet in ieder bedrijf voor zich.
Workshops
Bekker geeft workshops zoals ‘Opleiding tot Podiumtijger’ en presenteert als congrescabaretier evenementen. “Ik dacht: hoe tof zou het zijn als ik ondernemers kon helpen een eigen voorstelling te maken? Een collega-ondernemer zei toen tegen me: ‘Maar Marleen, wat nou als je je alleen maar zou richten op humor op het podium? Toen was het net alsof er een voetbalteam achter me stond te juichen. Dat grappige signaal heb ik serieus genomen”, vertelt Bekker.
Eenpitters
Volgens Bekker verkoopt enthousiasme en is humor daar onlosmakelijk mee verbonden. Ze ondersteunt met name eenpitters, mensen die hun eigen producten aan de man brengen. Bekker leert hun humortechnieken in haar workshops. Daar is geen aangeboren talent voor nodig. “Mensen hebben soms torenhoge verwachtingen, maar ik leg de lat snel lager voor ze, iedereen heeft humor. Want humor is heel persoonlijk. Iedereen kan daarvoor dingen gebruiken uit zijn eigen leven, onderneming of werk. Het gaat ook heel erg over jouw kijk op jouw wereld. Dat maakt het leuk.”
Humor tijdens de coronacrisis
De congrescabaretier en podiumcoach merkt dat mensen ook in de coronacrisis veel aan humor hebben. “Deze periode maakt zoveel los. Mensen worden paniekerig, bang en gestrest. Ik ook. Ik had behoefte om bewust positieve berichten plaatsen over fijne initiatieven. Want ik wist in het begin ook niet wat ik moest doen. Misschien is er wel nooit meer een podium!” Becker organiseerde daarom dagelijks een half uur een live-humorworkshop met opdrachten om de crisis luchtig te bekijken. Ze kreeg daardoor zelf ook meer creativiteit. “Zo ontstond de onlinetraining Yo, mik wat humor in je video! De creativiteit stroomt van hier tot Tokio!”
Zware momenten
Ze benadrukt dat humor op de werkvloer juist geschikt is voor zware momenten. “Mensen zetten vaak humor in om zich van hun gevoel af te sluiten. Maar als je van iets zwaars de humor kunt inzien, werk je door die emoties heen en heb je er op den duur minder last van.”
Kunnen relativeren
Bekker meent dat bedrijven en ondernemers te voorzichtig zijn met het gebruiken van humor. “Mensen zijn bang dat anderen hen dan niet serieus nemen. Daar zitten mijn klanten ook mee: kom ik nog wel professioneel over? Terwijl met humor spreken over je eigen vakgebied getuigt van vertrouwen, zoals in de reclames van Centraal Beheer en CoolBlue. Je laat zien dat je kunt relativeren. Ik wantrouw mensen die dat niet doen. Het hoeft allemaal niet zo serieus.”
Overdrijven
Ze geeft een aantal tips om humor op het werk te bevorderen. Een eerste is de techniek van overdrijven. “Als je je realiseert dat jij of je team erdoorheen zit, kan het helpen om dat hardop te zeggen en flink te overdrijven. Kun je bijvoorbeeld 10 manieren vinden om te kijken hoe we deze situatie nóg erger kunnen maken dan die al is?”
Omkeren
Een tweede tip van Bekker is de techniek van het omkeren. Ze is daar zelf erg fan van. “Die werkt vooral als je je kapot zit te ergeren aan iets en daar dan voordelen van bedenkt. Zoals een nieuw toetsenbord dat blijft hangen: waarom is het óngelofelijk goed dat die toets blijft hangen? Dat maakt je bewust. Grijp het aan als moment om mindful te zijn.”
Animatieserie
Haar laatste tip is het bekijken van grappige filmpjes op het werk. “Daar word je acuut vrolijker van. Ik houd bijvoorbeeld erg van Simon’s Cat, een animatieserie over een stronteigenwijze kat. In elke video zit minimaal één keer ‘mehhhh’ en dan wijst ‘ie naar z’n bekje: ‘ik wil éten!”
Tip
Het is dus belangrijk om ruimte te geven aan humor op het werk. Vraag je eens af of er genoeg gelachen wordt bij jou op het werk. Is het antwoord 'nee' dan is het misschien tijd om een wat luchtigere toon aan te slaan zonder dat je daarbij natuurlijk forceert.
Bron: Intermediair