Bijna twee derde bedrijven hecht geen belang meer aan diploma’s

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 26 april 2021 396

Het diploma lijkt niet langer de beste garantie voor een baan te zijn. Een meerderheid (64 procent) van de bedrijven informeert bij nieuwe werknemers niet meer naar een diploma. Zo laat de Lepaya Skills Index zien, een onderzoek van trainingsbureau Lepaya van de openbaar beschikbare vacatureteksten van de 100 snelst groeiende bedrijven in Nederland.

Dertien procent van de bedrijven is nog wel op zoek naar een bepaald denkniveau dat bij een specifieke opleiding past, maar verzoekt niet meer om een diploma. Vaardigheden spelen dan ook steeds meer een leidende rol in het zoeken naar nieuwe medewerkers.

Zachte vaardigheden

De coronacrisis heeft de digitalisering van de arbeidsmarkt sterk versneld. Daarmee komen er volledig nieuwe banen, veranderen de functie-eisen en zijn niet te automatiseren vaardigheden in opkomst. Hierbij zien twee op de drie bedrijven harde vaardigheden, oftewel meetbare vakinhoudelijke vaardigheden, nog steeds als noodzakelijk. Daarnaast is voor ruim 60 procent van de onderzochte organisaties een of meerdere zachte vaardigheden een functievereiste. De snelst groeiende Nederlandse bedrijven vragen het meest naar communicatieve vaardigheden, oplossingsgerichtheid en zelfstandigheid.

Functie-eisen en competenties

Verder vullen bedrijven functie-eisen steeds meer aan met specifieke competenties. Naast nieuw werk zorgt automatisering ook voor een behoefte aan digitale vaardigheden. Volgens Lepaya zoekt 47 procent van de bedrijven naar digitale vaardigheden voor niet-technische banen. Het gaat dan bijvoorbeeld om leren programmeren, data-gedreven werken, datamanagement en analytische vaardigheden. Opmerkelijk genoeg vraagt geen enkel bedrijf om vaardigheden die aansluiten op de op korte termijn veranderende bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld virtuele leiding- of vergadervaardigheden.

Persoonlijke ontwikkeling en groei

Een derde van de snelgroeiende bedrijven beschouwt persoonlijke groei als een inherent onderdeel van een functie. Deze bedrijven benoemen de opties voor persoonlijke ontwikkeling en groei in hun online-vacatureteksten. Ze zijn echter weinig concreet over wat ze precies aanbieden. Mogelijkheden die ze aangeven, zijn het bezoeken van externe evenementen, persoonlijke leerbudgetten en interne trainingen.

Leven lang leren

Diploma’s zijn volgens René Janssen, oprichter van Lepaya, niet meer van deze tijd. “We zijn blij verrast om te zien dat snelgroeiende organisaties ook het belang van skills zien. Nieuw personeel aannemen met toekomstbestendige vaardigheden en ze continu blijven ontwikkelen is de enige manier om relevant te blijven als organisatie. De uitdaging voor bedrijven de komende jaren is om een leven lang leren volledig te omarmen, in alle bedrijfsprocessen, ook na de vacaturetekst.”

Tips

  • Kijk zorgvuldig hoe je een vacaturetekst formuleert en wees zo concreet mogelijk in wat je aanbiedt.
  • Zet goed op een rij welke competenties bij een functie horen en laat deze ook structureel terugkomen tijdens de gesprekscyclus.
  • Vul de eisen die bij een functie horen tijdig aan als je merkt dat een vakgebied in ontwikkeling is en er nieuwe competenties nodig zijn. Let erop dat je medewerkers deze competenties leren en ontwikkelen als ze er nog niet voldoende over beschikken.

Bron: BC.nl