Het binden, boeien en beoordelen van generatie Y

Daniel Hoopman 26 oktober 2016 2062

Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn voor generatie Y, dan moet je met meer komen dan af en toe een workshop of cursus. Voor het binden van deze tussen 1980 en 2001 geboren ‘millennials’ is het belangrijk dat je gericht en actief bijdraagt aan hun ontwikkeling. Dit stelt Profile Dynamics in haar whitepaper ‘Zo bindt en boeit u generatie Y’.

Binden, boeien en beoordelen van generatie Y


Medewerkers uit generatie Y zijn volgens Profile Dynamics enthousiast, optimistisch en zelfverzekerd. Ook kunnen ze behoorlijk veeleisend zijn. Hun werk moet leuk, uitdagend en vooral divers zijn. De jongste arbeidsmarktgeneratie wil wat in het leven bereiken en dus ook in hun carrière. Hun werk moet bij hun leven passen en niet andersom. De loyaliteit van ‘Y’ aan organisaties is minder duurzaam dan van oudere collega’s. Ze staan altijd open voor werkgevers waar het werken nog leuker is.

Generatie Y wil ontwikkelkansen op maat

Voor jou als leidinggevende of werkgever is het verstandig om erachter te komen welke interesses de millennials hebben. Nog belangrijker is misschien wel om na te gaan wat voor wensen ze hebben wat betreft hun ontwikkeling. Een digitale gesprekscyclus waarmee medewerkers zelf in de bestuurdersstoel kunnen gaan zitten om hun talentontwikkeling te faciliteren, sluit hier goed bij aan.

Door de jonge millennials ontwikkelkansen op maat te bieden, krijgen ze de kans meer uit hun loopbaan te halen en hun persoonlijke wensen vorm te geven. Dat houdt ze gemotiveerd. Het is noodzakelijk dat je je actief opstelt. Ben je te passief dan vertrekt het talent. Een te actieve aanpak is ook niet goed. De ondernemende generatie Y-medewerkers moeten de gelegenheid hebben om zelf de regie over hun loopbaan te voeren.

Millennials houden van coachend leiderschap

Je management kan een goede rol spelen bij het binden van generatie Y door een coachende en motiverende leiderschapsstijl te ondersteunen. Ook een open en oprechte cultuur, die actief uitnodigt tot kritisch meedenken, zal de gemiddelde generatie Y-medewerker sterk aanspreken.

Generatie Y verwacht online tools

Generatie Y is de eerste generatie die is opgegroeid met internet. De millennials zijn gewend aan een vanzelfsprekende toegang tot digitale en online tools. Functioneren die niet goed op het werk dan raken ze gedemotiveerd. Het is dus zaak dat je ICT en internetnetverbinding goed werken. Daarnaast willen je jonge medewerkers graag tijd- en plaatsonafhankelijke toegang hebben tot alle relevante informatie.

Gevolgen voor personeelsplanning

Je kunt en moet echter niet altijd tot het uiterste gaan om jong talent te behouden. Zoals al aangegeven, voelt generatie Y minder binding met een werkgever. Soms is het daarom een betere keuze om ze te ondersteunen bij een volgende loopbaanstap. Zo heb je er een uitstekende ambassadeur buiten de organisatie bij. Belangrijk hierbij is wel een goede personeelsplanning. Hiermee kun je het vertrek van millennials met getalenteerde, nieuwe mensen opvangen.

Liever geen formele beoordeling

Volgens Profile Dynamics blijkt uit onderzoek dat 80 procent van de werknemers uit generatie Y liever een spontaan compliment krijgt op de werkvloer dan een positief commentaar tijdens een formele beoordeling. Verder willen de millennials niet werken vanuit vaste taken. Ze willen afgerekend worden op hun resultaten. Houd daar rekening mee in uw beoordelingscyclus.

Bronnen: Managersonline.nl, Profile Dynamics

Beoordelen generatie Y online!

Ben je op zoek naar een app zodat je dit digitaal kunt doen? De Digitale Gesprekscyclus is HR-software waarmee je op transparante wijze personeelsgesprekken m.b.t. doelstellingen, functioneren en beoordelen in de cloud vastlegt. Download de brochure of vraag een gratis presentatie aan (via internet of bij jou op locatie).

Download brochure Gratis demo aanvragen