Breekt thuiswerken definitief door na de coronacrisis?
Nederland was al koploper in Europa wat thuiswerken betreft. Nu zit echter bijna iedereen vanwege de coronacrisis noodgedwongen thuis achter de laptop. De moderne techniek maakt het voor teams mogelijk om met elkaar in contact te blijven. Thuiswerkers werken zo goed mogelijk door. Wat zijn de gevolgen voor na de crisis?
Van alle Europese landen kent Nederland de meeste thuiswerkers. Van de Nederlandse werknemers tussen 15 en 64 jaar oud werkt 14 procent regelmatig thuis. Op de tweede plaats komt Finland met 13,3 procent thuiswerkers. Zo laten cijfers van Eurostat zien, het bureau voor statistiek van de EU.
Weerstand tegen thuiswerken
Er zijn natuurlijk bepaalde beroepsgroepen die onmogelijk thuis kunnen werken, zoals verplegers, onderwijzers of mensen in de horeca. Maar als die buiten beschouwing worden gelaten, zijn er nog steeds veel werkgevers die er niet op zitten te wachten wanneer werknemers vragen of ze thuis mogen werken. Volgens Intermediair is dat onterecht, omdat de thuiswerkdag niet alleen voordelen biedt aan de werknemer die zijn kinderen naar school kan brengen, de cv-monteur kan binnenlaten of eens op tijd bij het avondeten aanwezig is. Ook voor de werkgever heeft thuiswerken zeer positieve gevolgen.
In normale omstandigheden, dus zonder coronacrisis, biedt thuiswerken werkgevers de volgende zes duidelijke voordelen:
1. Vertrouwen en een veilige werksfeer
Een werkgever die afhoudend reageert en werknemers onvoldoende vertrouwt om ze een dagje thuis te laten werken, moet eens goed te rade gaan bij zichzelf. Hij geeft namelijk een negatief signaal af. Werkgevers die hun werknemers wel laten thuiswerken, geven daarmee een blijk van vertrouwen af en zorgen daarmee voor een ‘veilige’ werksfeer. Dat vertrouwen zorgt voor loyaliteit en loyale werknemers zijn van vitaal belang voor een bedrijf. Een werkgever komt er ook snel genoeg achter als medewerkers misbruik maken van de situatie.
2. Positief werkgeversimago
Aansluitend op het eerste punt werkt een hoge tevredenheid van de medewerkers door naar de werkgever, waarmee het bijdraagt aan een positief werkgeversimago. Dat maakt verschil, zeker bij een krappe arbeidsmarkt waarop werknemers vaak uit meerdere banen kunnen kiezen.
3. Gemotiveerde en productievere werknemers
De meeste thuiswerkers zijn extra gemotiveerd en thuiswerken versterkt hun verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast is thuiswerken productiever doordat er geen reistijd is, thuiswerkers vaak minder pauze nemen en geconcentreerder kunnen werken.
4. Kostenbesparing
Werknemers op kantoor verbruiken stroom, koffie, water en materialen op hun werkplek. Het scheelt dus kosten als iedere medewerker van een organisatie een dag (of meer) thuiswerkt. Als werkgevers dat slim organiseren, kan dat zelfs uitmaken bij het huren van de bedrijfsruimte. Daarmee besparen ze dus ook weer geld.
5. Het is beter voor het milieu
Werkgevers dragen met thuiswerken bij aan een schoner milieu. Door thuiswerken maken minder werkenden gebruik van de auto of het openbaar vervoer. Dat lijkt echt verschil te kunnen maken. Met de coronacrisis blijkt al hoe de luchtvervuiling en CO2-uitstoot dalen door het noodgedwongen thuiswerken. Een gemiddelde fulltime-werknemer die 50 kilometer van zijn werk woont en met de auto reist, verbruikt zo’n ton CO2 per jaar. Het scheelt dus behoorlijk als miljoenen autorijdende Nederlanders een of meerdere dagen thuiswerken. Werkgevers en werknemers kunnen met een calculator op Woon-werkverkeer.nl zelf uitrekenen wat de jaarlijkse uitstoot van een werknemer is.
6. Minder ziekteverzuim
Thuiswerkers blijken minder vaak ziek te zijn. Dat komt misschien doordat ze net wat minder contact hebben met andere mensen of dat ze na een dag thuiswerken de volgende dag met meer energie naar hun werk gaan. Daarnaast zijn werknemers die een dag thuiswerken vaker tevreden en hebben ze minder stress. Zo neemt hun vatbaarheid voor ziektes af.
Tips
- Wat werkgevers nog wel eens vergeten, is dat de arboregels voor de werkplek ook voor de thuiswerkplek gelden. Zorg daarom dat je werknemers zich thuis aan dezelfde regels houden als op kantoor wat bijvoorbeeld de hoogte en instelling van de bureaustoel en aanwezigheid van daglicht betreft.
- Maak duidelijke afspraken met werknemers die thuis werken over hun bereikbaarheid. Het uitgangspunt moet zijn dat je ze bij vragen net zo gemakkelijk kunt bereiken als wanneer ze op kantoor zitten.
Bron: Intermediair