Competenties zijn belangrijker dan een diploma
De toekomstige arbeidsmarkt draait om competenties. Zo staat in de zesde editie van het tweejaarlijkse onderzoeksrapport ‘Dynamiek op de Nederlandse Arbeidsmarkt (DNA VI)’ van TNO en het CBS. Het onderzoek geeft aan dat een centrale rol voor taken en competenties positieve gevolgen kan hebben.
Uit DNA VI blijkt dat de taken van werkenden en de competenties die ze ervoor nodig hebben, de laatste jaren zijn veranderd. De wijzigingen zetten zich de komende jaren waarschijnlijk voort. De onderzoekers van TNO en het CBS keken bijvoorbeeld specifiek naar de invloed van technologische ontwikkelingen op wijzigingen in het werk van monteurs in de agrifood en netbeheersector. Deze monteurs werkenden moeten in de toekomst steeds meer data invoeren en toepassen bij onderhoud en reparatiewerkzaamheden. Ook moeten ze meer samenwerken met anderen, waaronder leveranciers. De huidige benodigde vaardigheden van monteurs blijven belangrijk, maar ze moeten daarnaast meer (basale) digitale, analytische en communicatieve competenties bezitten.
Noodzakelijke kennis en competenties
Verder laat het onderzoek in DNA VI zien dat het concentreren op taken en competenties voor waardevolle inzichten kan zorgen. Met extra inzicht in veranderingen van het takenpakket is het gemakkelijker om de gevolgen voor de noodzakelijke kennis en vaardigheden van werkenden te bekijken. Werkgevers kunnen gemakkelijker matches op de arbeidsmarkt maken als ze uitgaan van taken en competenties in plaats van beroepen en opleidingen.
Geschikte kandidaten vinden
Daarvan kunnen werkgevers en ook werkzoekenden zeker op deze krappe arbeidsmarkt profiteren. Werkzoekenden die niet de juiste diploma’s maar wel de goede competenties bezitten, vinden eerder passend werk bij een gerichtheid op vaardigheden in plaats van op diploma’s. Ook kunnen werkgevers door een focus op de uit te voeren taken en de daarvoor noodzakelijke competenties gemakkelijker geschikte kandidaten vinden dan als ze alleen kijken naar de behaalde diploma’s.
Tip
Je doet er goed aan om je ook bij je bestaande werknemers te richten op hun sterke en zwakkere competenties. Schenk er vaste aandacht aan tijdens de gesprekscyclus en kijk met de medewerkers hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen en kunnen leren om hun competenties beter in te zetten.
Bron: HR Praktijk