Hoe voorkom je paranoia bij je medewerkers?

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 13 april 2021 254

Een tiende van de Nederlandse werknemers is bang binnen een jaar zijn baan kwijt te raken. Er staat veel druk op bedrijven door de aanhoudende coronacrisis. Dat vraagt extra aandacht bij managers om de medewerkers gemotiveerd te houden.

Ondanks de overheidssteun tijdens de coronacrisis kunnen volgens kredietverzekeraar Atradius veel bedrijven dit jaar alsnog het loodje leggen. Theo Smid, econoom bij Atradius, verwacht in de Telegraaf dat het aantal bedrijven dat failliet gaat met maar liefst 44 procent stijgt ten opzichte van 2020. Uit het laatste onderzoek van onderzoeksbureau Intelligence Group meent nu acht procent van de mannen en tien procent van de vrouwen dat ze dit jaar moeten gaan zoeken naar ander werk. Dat percentage ligt nog een stuk hoger bij mensen met een migratie-achtergrond. Van hen is zeventien procent van de mannen en veertien procent van de vrouwen bang om werkloos te raken.

Reorganisaties

In 2020 verloren in eerste instantie vooral uitzendkrachten, zzp’ers en mensen met een tijdelijk contract hun werk. Daar kwamen vanaf september nog de meldingen over de eerste grote reorganisaties bij. Nu is er veel onzekerheid bij werknemers in nog niet getroffen sectoren. Tanveer Naseer, een bekende TedX-spreker en consultant, waarschuwt dat dit een dramatisch effect kan hebben op de werkvloer. Deze Canadees heeft het over ‘paranoia’ als hij het gevoel in een bedrijf omschrijft dat kan ontstaan als mensen vrezen dat ze binnenkort worden ontslagen. Het leidt tot somberheid, waarbij werknemers onverschilliger en minder tevreden zijn. Hierbij neemt de productiviteit af omdat mensen langzamer functioneren en meer fouten maken. Bij onduidelijkheid over hoe het verder gaat, moet je deze sfeer volgens Naseer ten koste van alles voorkomen.

Zeven tips om de moed erin te houden

Het is volgens hem vooral belangrijk om werknemers tijdens de coronaperiode extra te steunen. Als werkgever moet je hen laten voelen dat je ze waardeert en dat je organisatie er alles aan doet om hun werk te behouden. Hij geeft zeven tips om de moed erin te houden en paranoia op afstand.

1. Zo veel mogelijk positieve feedback geven

Positieve feedback is volgens Naseer de makkelijkste manier voor werkgevers om werknemers te laten voelen dat ze blij met hen zijn en dat ze niet bang hoeven te zijn voor baanverlies. “Een berichtje, een telefoontje of gewoon een schouderklopje is al genoeg. Als je dan een keer met negatieve feedback komt, wordt het ook niet zo zwaar opgenomen.”

2. Maandelijks de meest waardevolle werknemer kiezen

In een grote organisatie is het lastiger om steeds positieve feedback te geven. Naseer adviseert om dit op te vangen door maandelijks de meest waardevolle werknemer te kiezen. “Dat is een prima manier om de onderlinge betrokkenheid te vergroten, zeker als je andere personeelsleden die verkiezing samen laat organiseren. Bovendien worden zo werknemers beloond die iets hebben gedaan, wat jij misschien wel helemaal niet zag.”

3. Medewerkers moeten hun zorgen kwijt kunnen

Wat nog vervelender is dan de angst voor baanverlies is dat werknemers het gevoel hebben dat ze er ook niet over kunnen praten. Daarom moet je ervoor zorgen dat mensen hun zorgen ergens kwijt kunnen. “Dat kun je op verschillende manieren organiseren, maar doe iets. Werknemers moeten weten dat ze ergens naar toe kunnen en dat er dan naar ze wordt geluisterd”, raadt Naseer aan.

4. Maak medewerkers duidelijk hoe moeilijk vervanging van hen is

Naseer benadrukt dat voor sommige mensen geruststellende woorden niet voldoende zijn. “Die help je misschien meer door gewoon voor te rekenen hoeveel het zou kosten om hen te ontslaan. Vertel ook eerlijk dat een groot deel van de kennis en ervaring de deur uitgaat als hij of zij zou vertrekken. En dat het veel tijd en geld zou kosten om nieuw personeel te vinden en in te werken. Vaak is dat al genoeg om de angst dat ze eruit vliegen te verkleinen.”

5. Informeer je medewerkers altijd over je financiële situatie

Het is volgens Naseer gemakkelijk om werknemers geïnformeerd te houden als het goed gaat met een bedrijf. Maar hij adviseert om dat ook te doen nu het minder gaat. “Organiseer iedere maand een bijeenkomst om ze bij te praten, uit te leggen waarmee je bezig bent, houd niets voor je mensen achter. Wees hier proactief in. Als je als management een tijd lang niets van je laat horen, vullen je mensen zelf in hoe goed of slecht het gaat. Misschien zien ze spoken die helemaal niet nodig zijn.”

6. Werknemers uitdagen

Naseer stelt dat als je mensen moeilijke klussen geeft, ze zich zelfverzekerder voelen. “Dan zijn ze dus ook minder bang. Natuurlijk zijn er taken die je ook door een machine zou kunnen laten doen. Maar als je werknemers de ingewikkelde zaken laat oplossen, laat je ook zien dat je vertrouwen in hen hebt. Ze voelen zich dan eerder gewaardeerde en dus onvervangbare leden van het team.”

7. In de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers investeren

Als mensen nieuwe dingen leren, worden ze volgens Naseer beter in hun werk. Bovendien geeft het hen het gevoel dat ze niet zomaar vervangbaar zijn. “Werknemers die heel veel verschillende competenties en vaardigheden hebben, weten dat ze meer waard zijn voor je bedrijf. Schrijf ze in voor seminars en geef ze software-trainingen. Het maakt ze minder paranoia.”

Behoefte aan personeel blijft

Er is ook geen reden voor teveel zorgen. Na het einde van de coronacrisis zullen veel bedrijven weer om mensen staan te springen. Daarbij vinden veel Nederlanders ook tijdens de crisis binnen zes maanden weer een nieuwe baan. Cijfers van het CBS laten zien dat het aantal mensen dat langer dan twaalf maanden in de WW zit, in februari 2021 met bijna acht procent afnam, vergeleken met een jaar eerder.

Tip

Spreek tijdens de gesprekscyclus ook regelmatig je waardering uit voor je medewerkers en houd hen goed op de hoogte van de ontwikkelingen (of het nou om corona gaat of iets anders) in je organisatie.

Bron: MT/Sprout