HR processen kunnen beter geautomatiseerd worden

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 1 maart 2018 3240

Uit onderzoek blijkt dat de meeste Europese bedrijven hun werkplek verregaand hebben geautomatiseerd. De automatisering van HR-processen steekt daar echter mager bij af. Slechts 33 procent van de HR-dienstverlening is momenteel geautomatiseerd.

ServiceNow ondervroeg voor het onderzoek ‘Today’s State of Work: At the Breaking Point’ meer dan 1850 zakelijke leidinggevenden in zeven landen, waaronder ruim 700 in Europa. Het onderzoek richtte zich op de werkdruk van leidinggevenden, de impact en het gebruik van automatisering in de zakelijke dienstverlening en de mening van leidinggevenden over de toekomst van werk.

Herstart HR

IT-ondersteuning levert de grootste bijdrage aan een efficiënt bedrijfsproces en HR de minste. De ondervraagden bestempelen HR dan ook als de afdeling ‘die het meeste toe is aan een herstart’.

Slechts een derde van de HR-dienstverlening in Europa is geautomatiseerd en 29 procent van de klantenserviceprocessen. Ten opzichte van IT-diensten, met een automatiseringsgraad van 48 procent, betekent dit veel ruimte voor verbetering.

Meer automatisering van HR

Van de ondervraagde Europese bedrijven zegt 40 procent in 2018 meer automatisering nodig te hebben om de vele taken te kunnen verwerken. Dat is 83 procent voor 2020.

Handmatige taken

In totaal blijkt maar 38 procent van de bedrijfsprocessen geautomatiseerd te zijn. Dit houdt in dat bedrijven vijftien uur per week, oftewel bijna twee werkdagen, steken in handmatige, administratieve taken.

Tips

  • Ga na in hoeverre je HR-processen geautomatiseerd zijn en of en waar verbeteringen nodig zijn.
  • Laat je vrijblijvend door ons uitleggen hoe je het proces van functioneringsgesprekken, ontwikkelgesprekken en beoordelingsgesprekken in jouw organisatie kunt digitaliseren.

Bron: PW.