Investeer ook voldoende in vertrekkende medewerkers

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 18 november 2019 36

Naast investeren in het inwerken van mensen, moeten werkgevers ook zorgen dat ze vertrekkende werknemers goed begeleiden. Dit stelt David Sturt, vicepresident van het hrm-onderzoeksbureau O.C. Tanner Institute, op de site van Harvard Business Review.

Bij leidinggevenden staan recruitment en het inwerken van mensen vaak bovenaan de agenda. Het goed inwerken van mensen en opbouwen van loyaliteit is belangrijk. Het heeft echter volgens Sturt net zoveel prioriteit om aandacht te schenken aan werknemers die vertrekken. Hij vindt dat het misschien gemakkelijk is om vertrekkende werknemers af te schrijven, maar dat er veel redenen zijn om ze juist te waarderen en te ondersteunen.

Oud-werknemers

Sturt legt uit dat het slim kan zijn om een oud-werknemer later weer aan te trekken. Oud-werknemers zijn namelijk bekend met de bedrijfscultuur en bedrijfsprocessen. Een werkgever bespaart zo geld door geen compleet nieuwe werknemer te hoeven opleiden. Bovendien brengen oud-medewerkers de ervaring, expertise en contacten mee die zij hebben verworven tijdens hun tijd elders. “Toen ik terugkeerde naar O.C. Tanner, merkte ik dat de lessen die ik had geleerd bij het opbouwen van een succesvolle start-up, mij hielpen in mijn nieuwe, bredere rol. Het is spannend te zien hoe andere oud-werknemers beter terugkeren dan dat ze waren toen ze vertrokken”, aldus Sturt.

Ambassadeurs

Ook als een organisatie iemand later niet meer in dienst neemt, heeft het volgens Sturt voordelen om mensen een positief, betekenisvol afscheid mee te geven. Vertrekkende werknemers kunnen tijdens de overgangsperiode nog van waarde zijn als het afscheid niet op een slechte manier verloopt. Daarbij zien de achterblijvers dat hun werkgever het personeel behandelt als mensen en niet als radertjes in een machine die de werkgever links laat liggen als ze niet meer nodig zijn. Ook kunnen personeelsleden die goed weggaan, ambassadeurs voor de organisatie zijn bij talentvolle mensen die ze later ontmoeten.

Aanbevelingen voor een goed afscheid

Voor een goed afscheid van werknemers heeft Sturt de volgende aanbevelingen:

  • Luister goed wat de reden van iemands vertrek is. Waardeer het dat de vertrekkende werknemer het initiatief heeft genomen voor een dergelijk lastig gesprek. Bepaal of iemand weggaat vanwege zijn baan, het team, de manager of een nieuwe baankans. Hierbij kan er sprake zijn van zaken die je niet in de gaten had. Daardoor kan je misschien de werkvloer verbeteren voor de achterblijvers.
  • Voer een openhartig en eerlijk gesprek met de vertrekkende medewerker. Je kunt dan aangeven wat de bijdrage van de collega is aan het succes van de organisatie. Daarbij kan je hem (of haar) wijzen op talenten die hij zelf misschien nog niet had onderkend, maar waaraan hij veel zal hebben in zijn nieuwe werk.
  • Het is verstandig om contact te houden, ook nadat werknemers zijn vertrokken. Informeer af en toe hoe het gaat. Spreek ze aan als je ze ontmoet bij een event of leg contact als je ze tegenkomt op social media. Zo toon je dat ze er nog steeds bij horen.

Tip

Neem een duidelijke aanpak voor vertrekkende werknemers op in je hrm-beleid. Zorg bijvoorbeeld dat er een eindgesprek plaatsvindt en verzorg een goed afscheid. Je kunt een (eventueel) eindgesprek zelfs opnemen in je gesprekscyclus.

Bron: MT