Let op de bedrijfscultuur voor het aantrekken van nieuw talent

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 24 maart 2020 783

De komende generatie werknemers ziet de bedrijfscultuur als doorslaggevend bij hun beslissing over een eerste werkplek. Het gaat dan om authenticiteit, individualiteit en diversiteit. Opvallend is dat ze ondanks de recente trends, werkplekken met een hoge ‘fun-factor’ zoals pingpongtafels en dakterrassen minder interessant vinden.

In plaats daarvan hechten ze veel belang aan een comfortabele werkomgeving, goede wifi, voldoende daglicht, de mogelijkheid tot deelname aan een (collectieve) zorgverzekering, goede pensioenvoorzieningen en flexibel werken. Dit laat het onderzoeksrapport Office of the Future van Workthere zien.

Fun-factor

“Uit de data kunnen we opmaken dat de werkplekken met een hoge ‘fun-factor’, die tot nu toe succesvol waren voor het aantrekken van afgestudeerden, voor de volgende generatie zijn beste tijd heeft gehad. Onze bevindingen tonen aan dat de nadruk komt te liggen op fundamentele waarden, die zich vertalen in een werkomgeving waarbij de bedrijfscultuur centraal staat”, legt Ed Bouterse, directeur van Workthere in Nederland uit.

Flexwerk

Verder blijkt uit het onderzoek dat flexibel werken ook essentieel is voor het toekomstige personeelsmanagement. Van de studenten vindt 83 procent flexibel kunnen werken belangrijk bij de starten van hun carrière. Bedrijven moeten nagaan hoe ze flexibel werk kunnen ondersteunen op kantoor om aan deze wens tegemoet te komen. Flexwerk is een manier om mee te gaan in deze trend en het stimuleert tegelijkertijd samenwerking en kennisdeling. Toch verwacht 79 procent van de respondenten nog steeds dat ze in de toekomst een eigen bureau hebben. Hierdoor zijn er volgens Workthere zowel uitdagingen als kansen voor bedrijven wat betreft het aanbieden van zowel bureauwerk als regelmatig thuiswerken.

Kleinere bedrijven

Volgens Jessica Alderson, global research analyst bij Workthere, blijkt uit het onderzoek dat de hedendaagse studenten precies weten welke verschillende soorten kantoorruimten er allemaal zijn. Ruim 60 procent van de ondervraagden wil nog altijd graag in een kantoor werken. Als grote voordelen noemen ze hierbij de sociale interactie, het ‘community’-gevoel en het delen van ideeën. Op basis van de resultaten verwacht Alderson dat steeds meer mensen voor kleinere bedrijven gaan werken. 44 procent wil graag werken voor een bedrijf van 11-100 werknemers. “Wij verwachten dat bedrijven bij het zoeken naar kantoorruimte meer moeten inspelen op de behoeften van de werknemers van de toekomst. Niet alleen om het beste talent aan te trekken, maar ook om productiviteit en samenwerking op de werkplek aan te moedigen; dit zal de sleutel tot succes zijn.”

Tip

Zorg voor een goede mix van bureauwerk- en thuiswerkmogelijkheden om medewerkers voldoende flexibiliteit te bieden. Dit bevordert niet alleen het ‘werkgeluk’ maar ook de productiviteit. Let erop dat collega’s elkaar wel regelmatig blijven zien vanwege teambuilding en een goede samenwerking.

Bron: HR Praktijk.nl