No blame policy zorgt voor gelukkige werknemers en effectieve organisaties

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 4 maart 2020 1104

Als werknemers in een organisatie fouten mogen maken, zijn ze gelukkiger en functioneren ze effectiever op de werkvloer. Zo stelt Henry Stewart, Founder en Chief Happiness Officer van Happy Ltd. en auteur van Happy Manifesto. Hij heeft zo’n ‘no blame policy’ met succes in zijn eigen bedrijf toegepast.

Stewart veranderde zijn standaard-softwarebedrijf in een bedrijf waar werkgeluk de gewoonste zaak van de wereld is. Zijn belangrijkste vraag daarbij was ‘Are you doing something you’re good at?’ Is dat het geval, dan ben je volgens hem gelukkiger en effectiever.

Enorme fout

Het houdt niet in dat je niets fout mag doen. Stewart stelt dat juist in bedrijven met een ‘no blame policy’ de mooiste dingen tot stand komen. Als voorbeeld noemt hij het chemiebedrijf Huntsman. Daar gaven ze juist een feestje vanwege een enorme fout van een werknemer.

Rode knop

Een medewerker van een steigerbouwer botste bij Huntsman ooit per ongeluk met een buis van zijn steiger tegen een verboden rode knop waardoor chemische afval in de lokale rivier viel. De steigerbouwer ontsloeg de man meteen. Toen Huntsman hierachter kwam, stonden ze er echter op dat de man weer in dienst en terug op het werk kwam. Ze organiseerden zelfs een feestje om de gebeurtenis te vieren.

Openheid beperkt schade

Reden daarvoor was dat niemand had gezien dat de man de knop had geraakt. Hij nam echter zijn verantwoordelijkheid en ging naar de controlekamer om de fout door te geven. Huntsman kon deze daardoor in 30 minuten rechtzetten. De schade was minimaal en er waren geen boetes. Met het feest liet Huntsman zien dat de onderneming een ‘no blame’-cultuur heeft. Leidt een fout tot problemen, dan is het zelden de fout die deze veroorzaakt. Volgens Stewart komt dat vaker door het afdekken van de fout.

Tip

Hoe ga jij in je organisatie met fouten om? Straf je ze af of gebruik je ze om van te leren? Met de eerste aanpak zorg je vooral voor bange medewerkers. De tweede leidt tot een beter werkende organisatie. Maak fouten daarom bespreekbaar, bijvoorbeeld als onderdeel van je gesprekscyclus en leer ervan.

Bron: HR Praktijk.nl