Organisatiedoelen moeten helder zijn voor medewerkers

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 26 september 2018 3438

Veel organisaties bepalen aan het begin van het jaar hun doelstellingen voor het nieuwe jaar. Ruim een kwart van de medewerkers (28 procent) tast echter in het duister wat de organisatiedoelen zijn. Zo blijkt uit onderzoek onder 1000 werknemers van Protime, een bedrijf dat software voor tijdregistratie maakt.

Delen organisaties hun jaarlijkse doelstellingen wel, dan doen ze dat in 43 procent van de gevallen maar een keer aan het begin van het jaar. Dertien procent van die organisaties komt er de rest van het jaar niet meer op terug. 30 procent van de organisaties schenkt er soms weer aandacht aan. Het is dan ook niet opmerkelijk dat 29 procent van de Nederlandse werkenden meer transparantie wil bij de organisatiedoelstellingen.

Continu bespreken doelstellingen

Slechts in een tiende van de organisaties bespreken manager en medewerker de doelstellingen wel ieder kwartaal. Zestien procent van de organisaties zorgt ervoor dat de doelstellingen en voortgang continu worden besproken en geëvalueerd op individueel en op teamniveau.

Individuele bijdrage aan organisatiedoelen

Verder wil 27 procent van de respondenten meer inzicht in hun individuele bijdrage aan de organisatiedoelen. Maar het is lang niet altijd duidelijk bij wie ze hiervoor moeten zijn. 30 procent weet namelijk niet wie er in de organisatie verantwoordelijk is voor het bewaken van de doelen.

Transparantie nodig

“Heldere doelstellingen geven een duidelijke richting en bepalen in grote mate het succes van een bedrijf”, zegt Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland. Toch blijkt volgens hem de uitvoering in de dagelijkse praktijk steeds moeilijk. Transparantie is daarbij een van de belangrijkste bouwstenen. “Kan je op elk moment de status monitoren en weten wie waarvoor verantwoordelijk is? Waar staan mijn collega's van andere afdelingen met dezelfde doelstelling? Zijn alle doelstellingen op ieder niveau binnen de organisatie met elkaar in lijn?”

Manager en medewerker

Kortom: manager en medewerker moeten hetzelfde beeld hebben van de doelstellingen en hoe deze behaald moeten worden. Polman: “En dat kan alleen met behulp van inzicht en een continu gesprek.”

Tips

  • Schenkt jouw organisatie voldoende aandacht aan het communiceren van de doelstellingen naar de medewerkers toe? Ga dit na en kijk of het meer structureel en frequenter moet gebeuren.
  • Het is daarnaast belangrijk dat je de organisatiedoelen voldoende transparant maakt voor de medewerkers. Dat geldt ook voor de tussenstanden bij het bereiken van de doelen.
  • Let er verder op dat bij leidinggevenden en medewerkers hetzelfde beeld bestaat over de doelstellingen en hoe ze deze moeten bereiken.

Bron: Managersonline.nl