Spreek jij collega’s vaak genoeg aan op hun gedrag?

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 5 mei 2017 3702

Vaak denken leidinggevenden dat ze duidelijk zijn, terwijl het tegendeel waar is. Aanspreken van slecht functionerende medewerkers valt niet mee. Hoe goed is jouw eigen aanspreekgedrag? In deze blog lees je hoe je dat kunt testen.

Mensen verwachten van een leider dat hij/zij mensen aanspreekt op ongewenst gedrag. Vreemd genoeg is daar in organisaties veel te weinig sprake van. Gytha Heins is organisatie-adviseur van Be7. Zij onderzoekt aanspreekgedrag al enkele jaren. In het afgelopen jaar interviewde ze tientallen managers.

97 procent van de mensen die ik sprak vond dat er in hun organisatie te weinig werd aangesproken”, meldt Heins. Dat is dus bijna overal. Aanspreken van medewerkers op dingen die goed gaan én dingen die niet goed gaan kan uiteraard ook gewoon een vast onderdeel zijn van de gesprekscyclus.

Spreek collega's direct aan op gedrag

Uitstellen confrontatie

Verder bleek uit het onderzoek van Heins dat 80 procent van de managers de confrontatie uitstelt. Daarnaast kan slechts 20 procent van de managers door aanspreken een gedragsverandering realiseren. Ook zouden we volgens Heins gemiddeld 28 procent productiever zijn en 12,5 procent meer omzet bereiken als we niet-effectief en ongewenst gedrag op de werkvloer zouden beëindigen. Tot slot zouden verloop en verzuim aanzienlijk afnemen.

Goede kritiek geven

Niets is blijkbaar zo lastig als aanspreken, terwijl dat toch bijzonder belangrijk is, zei Kim Malone Scott in een interview met Management Team. “Niets zeggen is veel erger dan goede kritiek geven”, stelt deze voormalige directeur bij Google. Dat mensen het toch niet doen, is niet vreemd. Mensen willen graag aardig gevonden worden. Iemand duidelijk de waarheid vertellen, draagt daar niet aan bij, in ieder geval niet op de korte termijn.

Test het zelf

Hoe is het eigenlijk gesteld met jouw aanspreekgedrag in jullie organisatie? Gynthia Heins maakte daarvoor een korte vragenlijst, die je hier kunt invullen. Heb je jouw antwoorden op acht vragen gegeven, dan kun je zien hoe de gemiddelde Nederlandse manager daarop heeft gescoord. Daarna ontvang je een PDF met een aantal conclusies en aanbevelingen.

Tips

  • Stel het aanspreken van collega’s niet uit, maar doe dat zo snel mogelijk nadat ze zich niet-effectief of ongewenst hebben gedragen op het werk.
  • Maak het aanspreken van collega’s (positief én negatief) vast onderdeel van de gesprekscyclus.
  • Verwelkom ook feedback op je eigen gedrag. Anders hebben je medewerkers het idee dat het eenrichtingsverkeer is.
  • Spreek aan op basis van observaties en niet vanuit interpretaties. Dus niet: je werkt niet hard genoeg, maar: je hebt 70 procent van je targets gehaald, terwijl we minimaal 80 procent hadden afgesproken.
  • Geef regelmatig concrete en persoonlijke complimenten. Dan wordt (ook) het aanspreken op negatieve punten gemakkelijker.

Bron: Management Team

Ontdek onze HRM-software

Binnen een half uur ontdekken dat de Digitale Gesprekscyclus ook geschikt is voor jouw organisatie? Vraag een online demonstratie aan! Op zoek naar flitsend promotie materiaal om je chef te overtuigen? Download dan de brochure.

Bekijk online demo Download brochure