Tien vaardigheden die nodig zijn op de nieuwe arbeidsmarkt

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 24 oktober 2019 1289

Zowel de werkvloer als de arbeidsmarkt veranderen in hoog tempo vanwege de vele maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Dit heeft gevolgen voor de vaardigheden die werknemers moeten bezitten om van meerwaarde te zijn voor hun organisatie. Het World Economic Forum deed hier onderzoek naar.

Een opmerkelijk conclusie van het World Economic Forum is dat maar liefst 65 procent van de huidige basisschoolkinderen in de toekomst werk gaat doen dat nu nog helemaal niet bestaat. Daarbij zet de trend van de afgelopen jaren zich voort dat vooral administratief kantoorwerk in hoog tempo verdwijnt.

ICT en HR

Er zal volgens het World Economic Forum de komende jaren veel vraag zijn naar data-analysten, ICT-specialisten, engineers en ook experts op het gebied van HR en organisatieontwikkeling. Voor 2020 wordt alleen al voor Europa een tekort verwacht van 825.000 ICT-professionals.

Vaardigheden van de toekomst

Het World Economic Forum onderscheidt de volgende tien talenten die de komende jaren belangrijk zijn op de arbeidsmarkt:

  1. in staat zijn om complexe problemen op te lossen
  2. beschikken over kritisch denkvermogen
  3. creativiteit
  4. people management skills
  5. effectief kunnen samenwerken met anderen
  6. emotionele intelligentie
  7. beoordelingsvermogen en besluitvaardig zijn
  8. servicegerichtheid
  9. beschikken over onderhandelingsvaardigheden
  10. cognitieve flexibiliteit

Tips

  • In hoeverre sluiten de competenties van jouw medewerkers nog aan op wat je organisatie daadwerkelijk nodig heeft? Onderzoek dit en kijk waar je je collega’s moet om- of bijscholen en welke nieuwe medewerkers eventueel nodig zijn.
  • Ga na welke werkzaamheden je de komende jaren kunt automatiseren en welke niet en selecteer daar je nieuwe medewerkers op.

Bron: HR Praktijk.nl