Vier kwaliteiten die een ideale medewerker heeft

Daniel Hoopman 27 september 2017 1180

Philip Lacor, Vice President Europa, Midden-Oosten en Afrika bij Dropbox werkte eerder bij Dell, Vodafone en GE. Daarbij deed hij veel ervaring op met het vinden van de juiste mensen voor die bedrijven. Bij Dropbox onderzocht hij vier eigenschappen waaraan de ideale medewerker voldoet.

1) Veerkracht

De eerste kwaliteit van de ideale medewerker is volgens Lacor resilience, oftewel veerkracht. “Hoe iemand omgaat met tegenvallers, zegt veel over zijn persoonlijkheid”, vertelt hij. “Op welke wijze komt iemand tegenslag te boven? Herpakt hij of zij zich en wat doet dat met iemands energie?”

2) Nieuwsgierig en leergierig

Verder is curiosity, nieuwsgierigheid, van veel belang. “Die eigenschap komt in een gesprek opvallend snel naar voren”, stelt Lacor. Aandachtspunten zijn of iemand nieuwsgierig en daarmee leergierig is, zich snel kan aanpassen en de goede vragen stelt.

3) Doorzettingsvermogen

Een derde eigenschap is tenacity, iemands vasthoudendheid. Het maakt daarbij volgens Lacor nogal wat uit of iemand werkt voor een startup of een groot, gevestigd bedrijf. “Het binnenhalen van de duizendste klant, kost vele malen meer moeite dan de honderdduizendste. Doorzettingsvermogen is dan van belang. Wanneer een persoon bijvoorbeeld een eigen bedrijf heeft gehad, zegt dat vaak dat iemand over deze eigenschap beschikt.”

4) Zelfbewust

De vierde en laatste kwaliteit is self awareness (zelfbewustzijn). Het gaat er daarbij om of iemand echt naar zichzelf durft te kijken of dat anderen altijd de spiegel moeten voorhouden. Lacor: “Wanneer mensen zich bewust zijn van zichzelf en hun handelen, functioneren zij goed in teams.”

Hij stelt dat zelfbewustzijn niet alleen geldt voor het management, maar voor alle organisatielagen. “Daarmee bouwt u een stevig team.”

Lacor benadrukt dat leidinggevenden wel een nog hogere mate van zelfbewustzijn moeten hebben. “Juist in die posities is openheid en transparantie van extra belang. Bij Dropbox zijn de agenda’s bijvoorbeeld zichtbaar voor iedereen en onze oprichter Drew werkt gewoon op de vloer, er zijn geen deuren.”

Authentieke leiders

Naast transparantie vindt Lacor ook authenticiteit erg belangrijk bij een leider. “Mensen maken hun eigen keuzes. Ze willen daarin kunnen vertrouwen op iemand en geïnspireerd raken.” Via autoriteit en dominantie afgedwongen leiderschap is in zijn ogen nutteloos. Lacor denkt dan ook dat het van belang is om de afstand te verkleinen. “Sta als manager onderaan de piramide, ga niet op de hoogste verdieping zitten, maar juist tussen de mensen. Dan levert u als leidinggevende toegevoegde waarde. Wees eerlijk naar uw medewerkers en verwacht dat ook terug.”

Tips

  • Wees open naar uw medewerkers over veranderingen in hun functie of binnen de organisatie. Zorg daarnaast voor een open organisatiecultuur die het beloont als medewerkers eerlijk hun mening geven.
  • Vraag niet alleen leergierigheid van uw medewerkers, maar leer ook van hen. Uw organisatie kan veel profijt hebben van de kennis en ervaring van het personeel. Vaak benutten organisaties deze niet optimaal.

Bron: Managersonline.nl

Vraag een demonstratie aan

Binnen een half uur ontdekken dat de Digitale Gesprekscyclus ook geschikt is voor jouw organisatie? Vraag een persoonlijke demonstratie aan! We presenteren de mogelijkheden van de software vrijblijvend via internet of bij jou op locatie. Op zoek naar flitsend promotie materiaal om je chef te overtuigen? Download dan de brochure.

Gratis demo aanvragen Download brochure