Zeven aandachtspunten om je medewerkers te motiveren
Onderzoekers, waaronder gedragseconoom Dan Ariely, bestudeerden het begrip ‘motivatie’. Ze kwamen tot zeven inzichten voor werkgevers voor (meer) gemotiveerde medewerkers. Deze komen in deze blog aan de orde.
1. Trots door lastig werk
Als een taak of project lastig is, zijn de mensen trotser op het eindresultaat. De waardering van je eigen werk heeft een direct verband met de moeite die je ervoor hebt gedaan. Houd in de gaten dat je medewerkers verwachten dat anderen hun inspanningen net zoveel waarderen. Let daar dus op als je feedback geeft.
2. Hogere salariseisen bij ondergewaardeerd werk
Werknemers die vinden dat de werkgever hun werk onderwaardeert, willen vaak een hoger loon voor hetzelfde werk. “Het negeren van de prestaties van mensen is bijna net zo slecht als het voor hun ogen afbreken van hun inspanningen”, aldus Ariely.
3. Betere prestaties door zichtbaar resultaat
Als je medewerkers de vooruitgang en het resultaat van hard werken zien, dan is dat genoeg om hun prestaties drastisch te verbeteren. Ze worden veel productiever, zelfs als het niet heel belangrijk werk betreft.
4. Personeel leeft vaker regels na als hun werk anderen helpt
Volgens de psycholoog Adam Grant motiveert het mensen als ze anderen kunnen helpen met ‘prosociaal gedrag’. Zo blijkt uit onderzoek van Grant dat ziekenhuismedewerkers 45 procent meer zeep gebruiken als er bordjes hangen met ‘Handhygiëne voorkomt dat patiënten ziektes oplopen’.
5. Betere prestaties door afbeeldingen die zorgen voor positieve emoties
Onderzoek van Hiroshima University laat zien dat prestaties verbeteren bij positieve emoties. Zien mensen bijvoorbeeld schattige plaatjes van puppies, dan kunnen ze zich daarna beter concentreren en presteren.
6. Complimenten motiveren meer dan geld
Werknemers die vertrouwen op hun capaciteiten, presteren beter en zijn meer gemotiveerd om lastig werk te doen. Daarom werkt positieve feedback beter dan een financiële beloning.
7. Onbewust meer motivatie door hulp aan anderen
Het helpen van anderen geeft een prettig gevoel. Dit lijkt onbewust de motivatie te beïnvloeden om goed te presteren.
Tips
- Het is dus heel belangrijk om je waardering voor het werk van je medewerkers regelmatig te tonen. Doe dat wel alleen als je waardering oprecht is. Mensen hebben het meestal snel door of waardering al dan niet gespeeld is.
- Wees alert op speciale prestaties van je medewerkers en laat ze merken dat je die prestaties onderkent en waardeert.
Bron: MT.nl