Zeven manieren om met gamification werknemers beter te laten presteren
Steeds vaker werken organisaties met spelelementen voor klantenbinding en betere prestaties van medewerkers. In deze blog aandacht voor de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van gamification.
Bij gamification is sprake van ontwikkelingen zoals meer aandacht voor duurzaamheid en de individuele gebruiker. Hieronder vind je zeven belangrijke trends en ontwikkelingen waar je organisatie van kan profiteren.
1. Gamification op de werkplek
Sebastian Deterding introduceerde het begrip gamification in 2008. Daarna zetten bedrijven spelelementen vooral extern in voor een hogere conversie en een sterkere klantenbinding. Volgens Jan Dirk Fijnheer ontdekken inmiddels steeds meer bedrijven en organisaties dat gamification ook een uitstekend middel is om medewerkers beter te laten presteren en hun gedrag te beïnvloeden. Fijnheer onderzoekt voor de Universiteit Utrecht en Hogeschool Inholland hoe computerspellen gedragsveranderingen inzetten.
Gamification-deskundige Maarten Holland van House of Performance valt op dat organisaties games steeds vaker op de werkplek zelf inzetten. “Door ons ontwikkelde games vinden steeds vaker plaats op de plek waar mensen werken. We kunnen dan bijvoorbeeld betere samenwerking of het werken aan concrete doelen belonen.”
2. Meer individuele gerichtheid
Spellen passen zich steeds sneller en beter aan de individuele gebruiker aan vanwege de steeds geavanceerdere machine learning-technieken en algoritmes. “Zo krijgen verschillende mensen vaker verschillende opdrachten voorgeschoteld, passend bij hun specifieke profiel. Ook het gebruik van unieke, gepersonaliseerde avatars die lijken op de speler, wordt steeds populairder”, licht Fijnheer toe.
3. Voor een beter klimaat gamen
Over de hele wereld is klimaat een hot item. Fijnheer vertelt dat gamification een prima middel blijkt voor het uitlokken van klimaatvriendelijk gedrag. Eigenaars van een Toyota Prius kunnen bijvoorbeeld meer punten verdienen als ze zuiniger en milieubewuster gaan rijden. Ford en Nissan belonen hun klanten op een soortgelijke wijze voor ‘groen’ rijgedrag. “Zelf ben ik betrokken bij Powersave Game, een app waarmee we deelnemers uitdagen om energie te besparen in huis”, aldus Fijnheer.
Organisaties zetten gamification steeds vaker in op kantoor voor een kleinere ecologische footprint. Zo belonen ze werknemers die hun computer ’s avonds en in het weekend uitzetten. Holland vertelt over een game die House of Performance recent maakte voor een grote Nederlandse multinational. “Een van de doelen van het spel is om mensen bewuster met hun mobiliteit om te laten gaan of zoveel mogelijk online samen te laten werken. Dat doen we door hen spelenderwijs kennis te laten maken met alternatieven voor overleg op locatie.”
4. Analoge speltechnieken en de echte wereld rukken op
Analoge spelelementen, zoals speelkaarten of bordspellen, en het ‘invlechten’ van de echte wereld in de digitale wereld worden volgens Fijnheer steeds populairder op het werk. “Dan kun je bijvoorbeeld denken aan brainstormsessies, waarbij spelkaarten worden ingezet om mensen te stimuleren om out of the box te denken. Of opdrachten die op specifieke locaties moeten worden uitgevoerd, zoals je ook ziet bij Pokémon GO.”
Holland benadrukt dat mensen 70 procent van wat ze leren, op de werkvloer leren. “Vandaar dat de offline-component van spellen op de werkvloer zo belangrijk is. Spelelementen op de werkvloer worden dan ondersteund door een goed online platform, voor maximale resultaten.”
5. Nadruk op intrinsieke motivatie en autonomie
Gamification-deskundige Yu-kai Chou verwacht dat er binnen games meer nadruk komt op het vergroten van de intrinsieke motivatie. Het ontwerp van games richt zich steeds vaker niet alleen op beloningen, maar ook op een aangename spelervaring. Het idee erachter is dat het de intrinsieke motivatie vergroot en op de langere termijn meer bijdraagt aan daadwerkelijke gedragsverandering.
Aansluitend hierop concludeert Maarten Holland dat medewerkers in toenemende mate autonomie krijgen. “Steeds meer organisaties werken met zelforganiserende teams. Die wil je liever niet van bovenaf iets opleggen. Zo ontwikkelden we recent voor een grote organisatie een spel waarin alles draaide om het thema bergwandelen. Deelnemende teams konden daarin meerdere routes kiezen en zélf bepalen hoeveel begeleiding en coaching ze nodig denken te hebben. Door medewerkers vrijheid te bieden, worden ze intrinsiek gemotiveerd en komen ze sneller met creatieve ideeën.”
6. Letten op effectiviteit
Is een spel écht effectiever dan maatregelen zonder game-elementen? Fijnheer stelt dat er steeds meer wetenschappelijke aandacht komt voor gamification. “Onderzoek wijst uit dat een betekenisvolle beloning beter werkt dan een ‘standaard’ beloning met punten. Zo zullen consumenten of medewerkers die zien hoeveel geld ze besparen met bepaald gedrag eerder geneigd zijn hun gedrag aan te passen. Ook competitie-elementen – waarbij bijvoorbeeld meerdere vestigingen van een bedrijf tegen elkaar spelen – blijken de effectiviteit van games te vergroten.”
7. Fun
Tot slot is fun misschien nog wel het belangrijkst. “Wij merken dat onze klanten steeds vaker op zoek zijn naar een verandermethode die iets meer fun de organisatie in brengt. Wij ronden elk ontwerp van onze spellen dan ook af met de vraag: hoe kunnen we het nog leuker maken? De ene keer zit dat in een gave overkoepelende verhaallijn die de doelgroep aanspreekt. De andere keer zit het in kleine dingen, zoals het toevoegen van kleine fysieke extraatjes als ansichtkaarten of chocoladerepen”, aldus Holland.
Tips
Gamification kan dus effectief zijn bij het functioneren van je medewerkers op de werkvloer. Mocht je organisatie er nog geen gebruik van maken dan is het een goed idee om eens een proef te starten en te kijken wat de daadwerkelijke effecten zijn. Op basis daarvan zou je dan kunnen besluiten of je het al dan niet voor de hele organisatie invoert en structureel gaat toepassen.
Bron: MT.nl