Zeven onderdelen van de moderne gesprekscyclus

Daniel Hoopman Daniel Hoopman 26 november 2024 161

De moderne gesprekscyclus is veel flexibeler van aard dan de traditionele gesprekscyclus met zijn vaste onderdelen die draaien om voortgang bepalen en beoordelen.

Bij de moderne gesprekscyclus is namelijk juist sprake van maatwerk voor de organisatie, teams en individuele medewerkers. 

Moderne gesprekscyclus

Er zijn wel zeven onderdelen te noemen die kenmerkend zijn voor de moderne gesprekscyclus.

1. Meer kwaliteit in gesprekken tussen leidinggevende en medewerker

De traditionele gesprekscyclus ontstond ooit als oplossing voor leidinggevenden die anders geen of beperkte gesprekken voerden. Het uitgangspunt van de moderne gesprekscyclus is juist dat leidinggevenden wel goede gesprekken voeren op de werkvloer. Het betekent dus een kwaliteitsslag van de gewone gesprekken die geen deel zijn van een formele gesprekscyclus.

2. Continue dialoog

De gesprekken in de moderne gesprekscyclus vinden niet enkele malen per jaar plaats in een formele setting, maar zijn deel van een continue dialoog. De tijd tussen gesprekken in de traditionele gesprekscyclus is te lang om duurzaam doelen te bepalen en bereiken. Hierbij is het stellen van doelen, eenmalig bespreken van de voortgang en het vervolgens komen tot een beoordeling onvoldoende om goed te kunnen sturen op de gewenste resultaten. In de moderne gesprekscyclus kunnen doelen vaker worden bijgesteld en kan je de uitvoering ervan vaker dan enkele keren per jaar monitoren. Dit is een gevolg van de continue dialoog, de reguliere, regelmatige gesprekken die leidinggevenden en medewerkers voeren.

3. Formele gesprekscyclus als aanvulling op de reguliere gesprekken

Er is ook een formele gesprekscyclus voor alle onderwerpen die niet tijdens de reguliere gesprekken en tijdens het werk aan de orde komen. Het gaat bijvoorbeeld om reflecteren op de doelen die het dagelijks werk overstijgen, de eigen ontwikkeling en kernwaarden. Een ander onderwerp is duurzame inzetbaarheid & vitaliteit.

4. Ontwikkeling staat centraal in de moderne gesprekscyclus

De traditionele gesprekscyclus draait vooral om terugkijken en het beoordelen van het functioneren. In de moderne gesprekscyclus staat echter ontwikkeling centraal. We kunnen het verleden namelijk niet meer veranderen, maar de toekomst wel. Het is ook inspirerend en motiverend voor de medewerker en de leidinggevende om over ontwikkeling en dus over de toekomst te praten.

5. De medewerker als eigenaar

Een bekend kritiekpunt op de traditionele gesprekken is dat het teveel om eenrichtingsverkeer van leidinggevende naar medewerker gaat. Zowel medewerkers als leidinggevenden vinden dat vaak. De moderne gesprekscyclus draait echter om eigenaarschap van de medewerker. Is een medewerker zelf eigenaar van zijn of haar doelen en ontwikkeling, dan is er meer kans op goede resultaten.

6. Gesprekken op maat

Naar de modern gesprekscyclus wordt nog wel eens verwezen als ’het goede gesprek’. Het is echter onduidelijk wat dit precies inhoudt. Een goed gesprek kan je vooral zien als een gesprek op maat dat op de leidinggevende, de medewerker en de huidige situatie is afgestemd. Van een vast formulier is dan ook geen sprake. Dit is ook een nadeel, omdat het dan voor leidinggevenden en medewerkers moeilijker is om zelf vast te stellen wat een goed gesprek is. Tegelijk weten zij zelf ook het beste wanneer sprake is van zo’n gesprek. Daarom vragen deze gesprekken op maat om veel professionaliteit bij zowel de leidinggevende als de medewerker.

7. De moderne gesprekscyclus richt zich op talent

Bij ontwikkeling gaat het vaak over waar een medewerker niet goed in is en waarin hij zich kan verbeteren. De moderne gesprekscyclus heeft echter een focus op talent. Dat houdt niet in dat het alleen gaat over waar een medewerker al goed in is, maar ook over hoe hij of zij dit beter kan toepassen en valkuilen kan vermijden. Een handvat daarbij biedt het model van Ofman met kernkwadranten.

Tip

  • Voor een moderne gesprekscyclus is het belangrijk dat je organisatiecultuur ruimte biedt voor een 12 tussen leidinggevende en werknemer. Overtuig je medewerkers daarom van het belang van deze dialoog en zorg dat ze er ook de tijd en gelegenheid voor krijgen.

Bron: The People Skillz Company